torsdag 12 april 2007

Man är inte sämre än man kan ändra sig

I flera år har jag gått och tänkt hur fult det är med dessa blå gigantiska studsmattor i trädgården. Hur kan folk frivilligt lägga pengar på sådana "belgian blue"? Smaklöst och dessutom kan väl ungarna hitta på andra saker att leka med som inte förstör min trädgårdsmiljö.

Detta var under min "före snor epok", alltså innan mina två barn kom till världen. Nu är jag mitt i "snor epoken" och har ändrat tankegångarna lite. Tänk vad roligt att ha en sådan studsmatta, stor, blå och härlig hemma hos oss! Då kan barnen ha hur roligt som helst själva eller med kompisar. Man kan sitta med en kopp kaffe medan barnen motinerar sig själva.

Så idag skedde det, det som tidigare inte fick ske. Jag blev med "Studsmadrass". Jag är ju en tuff brud (dock ej i lyxförpackning) så jag packade in kidsen i bilen och drog till ÖB. Där fanns en mindre variant med nät för en överkomlig summa. Träffade som tur på en släkting som kunde hjälpa mig få in studsmadrassen, barnen med barnstolar och barnvagnen i en vanlig kombi. Pust!

Nu står den där och lyser med sin blåa färg. Det var succé för min äldsta son. Så roligt att se dem leka, ännu roligare om man kan njuta av lite kaffe (succé för mamma).



Bilder från Linnet

22 kommentarer:

Arga Mamman sa...

Visst är det tur att man kan ändra uppfattning ibland! ;) Det är så mycket som man måste ompröva som förälder tycker jag - det som gör kidsen lyckliga går numera före allt annat!

MODERN COUNTRY sa...

Javistt blir livet litt annerledes etter man får barn. Man vet ikke hvordan det er før man selv har blitt forelder. Så lenge barna er lykkelige sier man jo, og det er jo sant! Er barna lykkelige, ja da er vel mor det også, selv om leketøyet er aldri så stygt og ikke passer inn noen plass som helst!

Anonym sa...

Den är perfekt i både motions och sysselsättningssyfte.Mina pojkar kan hoppa flera timmar per dag.Jag tror inte att du ångrar dig.Kram

Stina sa...

Kul för barnen.
Härliga bilder. Kram Stina

Lotten sa...

Jag håller med om att de är hiskeliga att se på.... men säkert toppen för barnen! Vi har så fruktansvärt liten trädgård så det skulle aldrig få plats någon här! (tur i oturen kanske?) ;-)

MODERN COUNTRY sa...

Vet du, jeg glemte helt i går og kommentere de vakre rosene av lin og de nydelige stoffene du har kjøpt!! Jeg var så opptatt med teksten du hadde skrevet jeg :) Får håbe Fredag den 13 ikke blir noe annet enn positiv da, Vinker her i fra Holland ;)

Anonym sa...

Min dotter älskar att hoppa studsmatta, men jag tycker att de är så stora och klumpiga och jag var rädd att barnen skulle ledsna på att hoppa.( Då står den där och "bara" är ful...) Som tur är har barnen en snäll morfar som gick och köpte en studsmatta till sina barnbarn, så nu kan de hoppa hos mormor och morfar. Jag kan lova så här i efterhand att de INTE ledsnar på att hoppa!
Och man hinner dricka mycket kaffe.. MVH Jenny

Anonym sa...

Jag har haft precis samma uppfattning som dig när det gäller dessa studsmattor. Men nu har jag tre juveler här hemma som i många många år nu tjatat efter att också få en sådan studsmatta.

Bortsett från att dom förstör lite av min trädgård, så verkar dom livsfarliga. Men å andra sidan spelar det ingen roll om vi inte har någon - dom hoppar ju på studsmattor hemma hos alla andra istället.

Skulle nog tro att det blir en studsmatta här hemma i sommar för oss också. Men just nu har vi fortfarande någon dm snö i trädgården så det får vänta lite till.

För övrigt så måste jag berätta att jag tycker din sida är så jätte fin, med mycket vackra foton.

Ha en trevlig helg !

Kram Kram

Mikkeline sa...

Hvorfor ikke prøve å hoppe litt selv også. Barna mine synes det er kjempefestlig å se hvor forsiktig jeg hopper på trampolina, -og etterpå føler jeg golvet duve i evigheter.
Ikke noen salto her i gården nei!

Ha ei fin helg!

Anonym sa...

Vi blev med studsmatta förra året och...det var värt varenda korvöre !
Så mycket som dottern studsade och skrattade och hade kul, både ensam och med kompisar...KANON !

Men vackra är de ju inte...

Ha en riktigt fin helg och JÄTTEKRAM fårn EVA !

♥ Pia... sa...

haha...belgien blue vilket bra namn ...själv behöver jag nog ha en till mej..för att hoppa bort lite extra kilon som kommit fram nu när kläderna blivit mindre!! antal lager..väldigt konstig, har inte sett dom förrut:)

Anonym sa...

Ja hos oss har studsmattan helt klart blivit dotterns favorit! Den är som du säger inte snygg där den står, men skit i det. Barnen har riktigt kul när de hoppar och gör konster och dom verkar kunna hålla på hur länge som helst.
Dottern har skottat och spettat bort is i vår så att det skulle tina fort nog för att vi skulle sätta upp studsmattan!
Ha de bra
Rolle

Anonym sa...

Det är mycket man gör när man blivit förälder....som man tidigare sagt att man inte skulle! Innan man fick barn själv så var man ju ibland snabb med att säga....Så skulle jag ALDRIG låta mina barn bete sig....några år senare står man där med ett barn som beter sig precis så trilsket och "ouppfostrat". Komiskt men sant!
Ha det bra!

Anonym sa...

Ja, dessa belgian blue som du så roligt uttrycker dig...
Vi har ingen, men precis som någon i ett inlägg sa, de hoppar ju hos andra.
Min 11-åring kom hem och sa; Jag har gjort ett skitsnyggt hopp idag! (hos en kompis, för vi har ingen) en bakåtvolt. EN BAKÅTVOLT!
Grannen har en, så från vårt köksfönster ser jag hur han går och demonstrativt gör denna (faktiskt urtjusiga, graciösa) bakåtvolt.
Ja, jag kanske också får lov att införskaffa en Belgian Blue så småningom...
Dalkullan

Anonym sa...

Ha ha ha!
Känner igen mig sååå! Jag försöker så gott det går att ha en romantisk fläckfri trädgård, men med 3 småkillar blir det svårt...
Det ska vara fotbollsmål, bandymål, och gigantiska vidriga "waterslides" på sommaren...
Men dom är ju så lyckliga mina älsklingar, och det värmer ett mammahjärta!

Mrs M sa...

*asg* på pricken! Jag köpte i och för sig vår av grannen, men vad gör man inte för lite frid och glada ungar? *hihihi*

Mrs M sa...

Kanske man kan måla de vita förresten?

hulukvarn sa...

Jag håller med. Jag har också tyckt att de stora blåa varit/är fula men men....min son är dock bara 5 månader så det dröjer väl innan han vill hoppa i en sådan:)

Ha en fin helg!

Spets och snor sa...

Jenny: Det låter bra för man vill ännu mindre ha en stor ful studsmatta som ingen använder :-)

Rolle: Det verkar ha blivit en favis, det låter väldans bra

Dalkullan: En bakåtvolt! Oj det var inte dåligt. Det ska jag inte prova... de kan mer än man tror!

Anonym: Waterslides...? Vad är det? Är rädd att jag inom ett par år kommer bli varse. Vi kan säkert slänga hit en sån å så blir det full rulle på gården...

Anonym sa...

Det är fjärde säsongen som vi har vår studsmatta nu och den är lika populär som när den var ny.
Väl investerade pengar!

Anonym sa...

mon coeur se remplit d'infinie douceur en voyant ce lin, ce chanvre ... TOUT CE QUE J'AIME !

Anonym sa...

mon coeur se remplit d'infinie douceur en voyant ce lin, ce chanvre ... TOUT CE QUE J'AIME !