tisdag 29 maj 2007

Gamla leksaker

Ja, jag lever och har inte gått upp i rök. Har varit lite kranky denna vecka eftersom det regnar och regnar och regnar. Dessutom har jag hjälp en vän att göra en hemsida. Har jobbat i IT branschen för några år sedan och kanske kan man damma av de gamla kunskaperna. Säger till när den är klar så ni får se.


Oops där slängde Emma i flourflaskan i toaletten. Kul.

Nej hörni bort från dryga ettåringar och regnväder och till något helt annat - leksaker.

Om jag får välja mellan nya plastiga färgglada fisher price och gamla slitna gråvita träleksaker så vet ni vad jag väljer. Precis, jag tänkte väl det. Mina barn har några godingar som är värt att visa upp, några godingar som de inte ens får leka med. Jaja, så är livet ibland. Man kan inte leka med allt man ser.

En grå sliten trähund som benet har gått sönder på. Den har säkerligen gjort många barn glada genom åren och seklen till och med.

Den vita slitna hästen på hjul har rullat på många golv med hjälp av små barnhänder.

Sen har jag varit och fyndat på loppis hos Susanne. Det är inte vilken loppis som helst kan jag säga men det förstår ni också. Där köpte jag en liten gammal järnsäng och en vitt träskåp, båda till ett dockskåp som inte finns än. Men det kommer.



kram Helena

21 kommentarer:

vinklar o vrår sa...

Vilka charmiga gamla leksaker! Har själv ropat in en gammal dockvagn på auktion, som inte heller får lekas med ;-) Kanske får visa bild på den nån dag! Kram

LantlivsAnette sa...

Åhh fy tusan vad jag blev grön i ansiktet nu...jag älskar gamla leksaker och då speciellt dockskåpssaker..förstår att dom står högst upp på hyllan..Kram Anette

Nya och gamla ting sa...

Men vilka fina leksaker du har! Det är himla mysigt med antika ting, de har ju en alldeles egen historia bakom sig.

Susanne sa...

Härliga leksaker. Brukar vara svårt att ropa in dom på auktioner och hitta på loppis. Många som vill ha.
Verkligen jättefina! :-)

MODERN COUNTRY sa...

Så herlige leketøy! Jeg elsker gamle tresaker jeg og selv om de veldig vanskelig å finne. Her i Nederland vet jeg om 2 butikker som selger slike leketøy men de er ikke så gamle og slitte. Så en gyngehest her om dagen men den var da helt ny. Men den hadde flotte farger selv om jeg helst ville hatt en grå og hvit. De er jo nesten ikke egnet til barn, bare oppe på et flott antikk skap, å det er så fint!!

Skatan sa...

Så charmigt! Jag tar en paus i mitt arbete och smyger in på några bloggar för att se om det finns någonting som kan ge mig ny jobb-kraft...Det gjorde det : ) Ha en bra dag!

Vitt & Lantligt sa...

Vilket underbart fint hem du har! Och bra upplägg på sidan! Jag kan sitta och titta i timmar...

Anonym sa...

Jättefina leksaker!!Jag gjorde ett dockskåp av ett tradigt brunt hörnskåp,som de flesta har i sina hem.Det målades i jordgubbsmjölkrosa med "tapeter" från ordning o reda,rött m vita hjärtan.Så sätt igång o dröm det är enklare än man tror.Kram Sagalisa

Anonym sa...

Å så fina, var hittar du allt!

Brunkullan sa...

Ljuvligt!!
Efter min morfar finns en gammal gunghäst, fast med hjul kvar. Den ligger i en lada fortfarande. Huvudlös dessutom eftersom huvudet användes till en käpphäst till mig....
Funderar på att sätta tillbaka huvudet och ställa den på nått fint ställe.
Men den tillhör ju min morbror numer då han tog över gården...och jag har tiggt åt mig så mycket fint sista åren..en äkta matta, en kristallkrona...så jag törs nog inte fråga en gång till...

Susanne

LantlivsAnette sa...

Hej igen ! Jaa..kakelugnen är jag fäst vid, den ger värme men mest av allt så är det ju en snygg pjäs..kudden du såg hos mig den har jag inte sytt själv..dom köpte vi till butiken för jaa.. ca 4 år sen..men modellen är fin så man kan ju sy liknande själv..Kram Anette

Tingeltangel sa...

Härligt charmiga leksaker. Har själv köpt dockor som döttrarna inte fått leka med så jag förstår precis hur du tänker.... Det var lite kul att se att det finns en rosa Barbapapa på hyllan också.

Stina sa...

Jättefina saker.Puss

Anonym sa...

Vilken fin hund!

Julias vita drömmar sa...

Underbara! Önskar nästan att jag var liten igen...

Rosa Pimpinellifolia sa...

Oj så fina saker! :) Låter förresten bekant med grejor slängda i toalettstolen ;) har också en ettåring som gillar kasta i ett och annat, däremellan roar hon sej med att knappa på min telefon och ringa upp en och annan i telefonboken :)

Sara sa...

Fina leksaker=)

Anonym sa...

Wow vilka fina gamla leksaker ! Härligt att det finns kvar och att de kan användas igen och igen...

KRAM EVA

Anonym sa...

Oj, vad mycket fina saker du har! :) Första gången jag tittar in, men definitivt inte sista!
Ha en fin dag // Mi.

Anonym sa...

Gamla leksaker är jättefina! Finare än nya... Vi har också en gammal gunghäst...

Trolltygsängeln sa...

Det där sista du köpt på loppis var ju helt underbart. För övrigt har du fint hemma bland alla spetsar och snor, tycker jag