söndag 15 juli 2007

Min nya lampa

Jag köpte ju en lampa på auktion för ett tag sen. Idag tänkte jag visa vad som blivit av den. Jag har ju berättat för er att börja tänka vitt så kan man fynda både här och där.


Ett vackert hem kan du inte köpa. Utan du måste lägga ned lite blod, svett och tårar. Kanske lite pengar också men mest svett. Jag talar om målning, loppisbesök, blocket-letning, auktionsrundor, antikaffärs-spaning, inredningsaffärs-browsing, karl-övertalning, konsten att backa släpvagnar för att frakta otympliga möbler.

Hade du köpt denna lampa? Jaså inte? Det gäller att se det som komma skall, en vacker vit lampa som ingen annan har. Lampan har en massiv ekfot och är hög och ganska kraftig. Det gillar jag. Allt är så smått och puttinuttigt ibland. Den här var rejäl.

Nu står den nya vita lampan i mitt bibliotek. En perfekt läslampa bredvid soffan som dessutom ger ett lagomt myssken när man softar med vänner i rummet.

Många kuddar och en läslampa. Här kan man plöja en och annan inredningstidning eller sagobok.

Kan man tro att det är samma lampa? Jag tycker verkligen om modellen på lampfoten.

Närbild på lampfoten, den var lite knepig att måla.
I mitt bibliotek ligger även min nya bok, Franska Stämningar, som jag fick när jag fyllde år. På boken står lite ljusstakar, en med en gammal knypplad spets knuten runt. Inte för mycket romantiska detaljer, men någon, det gillar jag. Det ska vara stilrent.
Mitt soffbord är ett gammalt rökbord jag köpt på loppis för 40 pix. På den roliga luckan har jag satt en ringbeslag och hängt ett linnehjärta inköpt på Adams Place i Stockholm.
Annars ser rummet ut som förut. Jag håller mest på ute sommartid. Fast nu gör jag inte det heller, hm?
I nästa inlägg blir det lite målarskola! Passa på att komma tillbaks ni som är sugna att förvandla era hem till lantliga och vita.
kram Helena

23 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Wow! Vilken skilnad alltså. Lampan var ju mindre fin innan alltså. Men nu blev det supersnyggt!

Ser fram emot målarskolan! :-)

Tack för titten!

Kram Martina*

Stina sa...

Tack, min fina vän. Du är snäll du...


Den där lampan visste man ju att den skulle bli snygg.
Bra gjort!

Ska ut med mor min imorgon, på shopping. Kramis

Anonym sa...

Rolig och inspirerande blogg, har nyss hittat hit och jag kommer absolut tillbaka för att bli inspirerad igen!

Emma

vinklar o vrår sa...

Snyggt!! Ja, det gäller att se fynd som ingen annan ser potentialen i. Det är då man gör de riktigt billiga klippen!

Färjtorp sa...

Där kan man tala om förvandling!!! Vad snygg den blev!

/Johanna

Linda sa...

Jättetjusig tänk vad saker kan få nytt liv med lite vitfärg. Älskar din blogg, ser fram emot målarskolan.

*kram*

hulukvarn sa...

Åh vad fin lampan blev!! I början när du bloggade skrev du om en ljusstake om jag inte minns fel som du köpte lite mindre fin som blev jättefin. Jag tänker alltid på det nu, kan den bli fin vit?? nehe då går jag vidare...:)

Jag ser fram emot målarlektionen!.)

Kram kram

Skatan sa...

Hej! Kul med en ny lampa. Jag håller med dig, foten var härligt stadig. Den blev riktigt snygg i sin nya färg. Det är läckert när man har spaningsögonen påkopplade och "ser" möjligheter i det mest omöjliga...det är ju det som är så jädra skoj! Kom in till mig så skall du få se min tramporgel som numera är förvandlad till hatthylla tillika soffhylla. Helt logiskt va?

Ha en skön kväll, det lilla som nu är kvar av den...

Beas sa...

Men alltså...snart har halva sommaren gått och jag har inte besökt en endaste auktion och knappt några loppisar heller. :-O

När man ser allt det "göttiga" som du med flera ropar in så får man ju panik för mindre.

Nya och gamla ting sa...

Ja det var sannerligen ett bra köp - präntar in i huvudet "tänk vitt, tänk vitt". I ärlighetens namn har jag redan börjat tänka vitt när jag är på loppis, antikaffärer osv. Det har jag redan lärt mig av dig! Och mer ska det bli... färgskola lät inte dumt. Det kan jag behöva. Slutklämmen får bli ett stort beröm för lampan, jättesnygg blev den!

linnea-maria sa...

du kan verkligen se möjligheter där en annan sett omöjligheter. Nog minns jag när min mamma hade pippi på att klä lampskärmar i plysh på 70talet ryys

Anonym sa...

JA VAD BRA MED MÅLARSKOLA!!!

Har själv fastnat i slipningen av de fyra stolar jag har som projekt.

Vet ju inte hur nogran man måste vara när man förbehandlar. Måste alla rester av tidigare färg bort t ex. Ser mycket fram mot detta.

Tack för mysig blogg föresten.

Granne med Selma sa...

Himla kul med målarskola! Här har du en som hänger på direkt! Visst är det häftigt när man ser något som någon annan ratar. Att ha blick för det som kan bli något annat. Det är SÅNT som gör inredning så himla roligt. Du är duktig på det du!
Kram

LantlivsAnette sa...

Håller helt med dig om att ett hem kräver svett , tålamod och envishet..jag satt här och nickade instämmande när jag läste det du skrivit..helt rätt precis så är det..vi jobbar och sliter för att ha det så fint hemma eller för att göra det fint..inte ligger vi på latsidan inte...det är ju också för att vi älskar att göra om och att ha fint..Din lampa tex den är ju ett lysande exempel på hur det är...många hade gått förbi den och inte alls sett vad som går att göra med den..och många ids inte ens måla om saker !!Jag klev upp kl 5 i Lördags morse för att åka 12 mil på Loppis ( både för att sälja och köpa..)det är det inte många som gör heller..kanske man är lite tokig..men roligt har vi på våra sakletar rundor eller hur ?
Ha det så bra på båtturen..längtar till din målar skola..Kram Anette

Elzie sa...

Ett eget bibliotek... Den som ändå hade det! Jag får nöja mig med att ha böckerna på hyllor här i rummet. Men, tror det ska bli nya hyllor i alla fall framöver.
Kram

Milly sa...

Din lampa blev ju superfin som vit! Vilken lampfot sen! Har oxå en gammal lampa som jag just målat vit, bara diverse stickpropp och glödlampa ska inhandlas så är den i skick. [ska visa bild sen]
Smart att alltid tänka vitt eller färg när man går på loppis/auktion, för visst finns det en massa brunbetsade saker som kan bli hur fina som helst med lite färg! Ha en go dag!

Anonym sa...

Lampan blev jättesnygg! Mina föräldrar har obegränsat med gamla möbler och skräp som jag nu ska se på med nya ögon...

Målarskolan blir perfekt, jag håller just på att slipa färg från ett gammalt skåp som sedan ska bli vitt - faktum är att nästan hela vårt vardagsrum blir vitt nu, pga dig :-)

Men backa bil med släp, det blir det värsta att lära sig... Det är så s*bla svårt...

//Ingela

Miss Marie sa...

vilket vackert hem du har! verkligen inspirerande.

Spets och snor sa...

Anna: Nej, det tycker jag inte. Bara så det blir en slät yta. Lycka till!

Spets och snor sa...

Ingela: Vad kul att man kan inspirera! Hoppas du lär dig något från min målarskola!

Anonym sa...

Vacker lampfot, kul när man direkt kan se, vad det kan bli.

Anonym sa...

Hej!
Jag har hittat din blogg ganska nyligen och jag älskar den. Det är skön avkoppling när ungarna har somnat. Blev väldigt inspirerad av din målarskola. Hittade en burk färg i källaren, vit, och går numera över det mesta som kan målas. Tack för inspirationen! Linda

Anonym sa...

Hej!
Har precis hittat till din blogg och kikat igenom lite! Stor eloge till din uppfinningsrikedom och goda smak! Min fråga gäller dock golvet som syns på bilderna i det här inlägget, vad är det för golv? Ser ut som lackat gammalt furugolv, stämmer det?