måndag 16 juli 2007

Målarskola

Jag har fått många mail angående hur jag gör när jag målar, vilken färg, underarbete etc. Tänkte att jag skulle göra ett inlägg som handlar om det. Det är säkert många av er som funderar på att måla men inte kommer längre. Då ska ni fortsätta att läsa.

1. Hitta en detalj eller möbel


Tänk vitt och öppna era sinnen, så kan ni fynda och hitta unika egna inredningsdetaljer eller möbler.
Jag hade ju min lampa från auktion jag visade i förra inlägget.

2. Underarbete

Beroende på olika faktorer är det ibland bra att spacka och slipa lite. Oftast gör jag ingenting med mina möbler eller detaljer som jag ska måla. Jag är nöjd bara den blir vit, lite skavanker gör mig inget. Du får fundera hur perfekt du vill ha den.

Lampan gjorde jag inget med, den var också billig. Skåpet jag köpte för ett tag sen kostade lite mer och har en del ojämna färgrester. Den ska jag lägga lite jobb på när det är dags. Använd elektriska slipmaskiner, inget slippapper. Annars får man slipa i alla evighet. Än väntar den på mig. Ni ska få se när jag gör det arbetet.

Pensel

Satsa på en pensel av god kvalitet. Man blir tokig av billiga penslar som släpper penselhår på det man målat. Anza är en bra pensel.

Färg

Jag vill alltid måla med en vattenbaserad matt färg. Jag har två varitanter:
  • V-slip eller Häftgrund (bara olika märken). Det är grundfärger som blir så där vackra och matta. För att få en glattare finish eller mer lättavtorkad yta kan man lägga på vax efteråt.

  • Vit matt vattenbaserad lackfärg. Den är bra om man vill ha en yta där man kan ställa en glas vatten. T.ex. en byrå, skänk, bord. Du får fundera om saken kommer att utsättas för mat, dryck eller kladd. Då är det bästa att satsa på en lackfärg. Att den är vattenbaserad gör att det inte luktar så mycket och att man vågar måla inomhus och sedan sova. Jag brukar alltid gå på en färdig burk och inte bryta den vita färgen. Välj vit så blir allt bra.
Den här färgen målade jag lampan med. Man tager det man haver. Den är den andra varianten av färg jag beskriver ovan.

Målningen

Här gäller det att var noggrann. Lagomt med färg på penseln.Två saker är viktiga för att få ett bra resultat.
  • Måla i samma riktning som träfibrerna ligger.


  • Var noga med att gå tillbaka för att ta bort rinningar. Det är lätt att man glömmer denna sak och då blir resultatet kladdigt.

Här har jag målat längs med träfibrerna. Det är viktigt.


Längst till vänster ser ni en rinning (på hörnet) som måste tas bort. En lätt dutt med penseln är den borta. Ha hökögat på hela tiden för att hindra att rinningarna hinner torka.


Det brukar räcka att man målar två gånger. Ni får se hur ni känner när den har torkat. Skölj ur penseln med vatten mellan målningarna.

Å vips så är den klar!

Vill du ett mer slitet utseende tar du ett fint slippapper med en liten kloss och slipar på de ställen du tror att möblen skulle bli naturligt sliten.

Ser ni, det är inte så svårt! Jag la ut en tidning i matrummet och målade lampan på 10 minuter. Gälller bara att göra det! Hoppas ni lärt er något! Ställ gärna frågor om det är något mer ni undrar!


kram Helena

43 kommentarer:

Stina sa...

Målarfia där...:-)
Kramis

På min gatan i stan sa...

Det var ett väldans bra inlägg! Va duktig du är! :-)

Kram!

Anonym sa...

Som sagt, det ska bli gjort oxå!
Men din blogg sätter iallafall fart på mig!

Tack för all härlig inspiration!

Emma

Ett hus i vitt sa...

Härligt! Vad duktig du är. Det blir så himla bra allting när man tänker vitt. Målade precis om ett fruktfat (som var gult)och ljusstake (som var mörkblå)till vit och det blev helt nya saker (bilder i min blogg). Kram från Anette

Anonym sa...

Tack för inspirationen! Bra info. Nu ska jag banne mig komma igång...

Agneta

Spets och snor sa...

Emma: Börja med något litet så märker du att det inte är så jobbigt...

Agneta: Det är bra, tummen ska ur...

Anonym sa...

GUUUUUUUUUUUD så fint! Jättefint! Riktigt lyckat(sam vanligt förståss) du är min största inspirationskälla även om jag inte alltid har vitt överallt!/kramisar

Anonym sa...

TACK precis vad jag behövde

Camillas nya hem sa...

Tack för den noggranna genomgången, ska måla om en byrå här i dagarna så detta passade mig utmärkt. Lampan blev hur fin som helst, roligt att se vad man kan göra med äldre möbler. Ha en trevlig kväll!

Stina sa...

Ha det så trevligt era sjöbusar. Kramis

Lille Trille sa...

Såå fint det ble. Jeg hadde nok ikke sett potensialet i den lampen, men nå...har jeg jo sett hvor fint det kan bli :-)
Jeg legger ut link til deg i min blogg, håper det er ok.
Lille Trille

Anonym sa...

Tack för målartipsen! Jag har några saker ståendes som väntar på en omgång färg så dina tips kom perfekt. :) Vet du hur det blir att måla på fanerat? Några tips? Ha det härligt i värmen...

Anonym sa...

Ahhh, tusen tack för tipset. Har massor med grejer här hemma som jag ska måla, just vitt (såklart) En sekretär, ett vitrinskåp, ett litet gammalt skåp...ja du det finns!

Fastnade för ditt bloggnamn, spets o snor...ha ha, så kul!

Samma här, inredningstokig med två småbarn - hur får man ihop det?!?!

Kommer tillbaka hit, för mer tips o insperation!

Ha de!

LantlivsAnette sa...

Kanon ! Vilken fin pedagogisk beskrivning..lätt och roligt, så ska det vara , inget krångel...
Kram Anette

Skatan sa...

Kul med målarskola : ) Jag är av den sorten som målar utan att alltid göra så mycket underarbete. När jag någon gång har gjort i ordning en gammal möbel "för noga" har jag faktiskt blivit lite missnöjd. Jag vill att det skall synas att möbeln har levt ett liv, "varit med" och har någonting att berätta...

Ha en fin dag : )

En salig blandning sa...

Tack snälla du! Du är en pärla:) Nu skall jag bege mig iväg och köpa färg och få ändan ur!

Kram!

Sallys hus sa...

Hu va fin den blev...
Ska nog hem och måla jag också!
Tack för mycket inspiration!
Katarina

MODERN COUNTRY sa...

Vet du, dette var et kjempebra innlegg. Det er nok mange der ute som trenger råd og veiledning når det kommer til maling. Veldig kjedelig hvis man har kjøpt et helt nydelig skap og så gjør man det helt feil og skapet ser ut som en katastrofe etterpå! Moro å se hvordan andre gjør det, og dessuten kommer det alltid nye tips :) Du har ikke prøvd krittfarge? Den har en helt alledels nydelig matt finnish og gir en helt spesiell utståling..Bruker det på nesten alt jeg har, av blomsterpotter, skap, bord etc...men er nok aller best på ubehandlet tre. Da suger treet best til seg..Hadde tenkt å gå løs på spisebordet mitt når jeg kommer hjem. Du har ikke råd til hvordan man kan få en best mulig gråhvit slitt utseende når bordflata er i ubehandelt tre? Må jeg først beise bordplata grå, deretter gå over med et lette strøk hvitt og så pusse? Hva foreslår du? Aina

Färjtorp sa...

Vilket bra inlägg! Tack för tipsen.

Kram Johanna

Jenny sa...

Hej!

Jag målar också lite då och då. Jag använder färg från Beckers och då heter det Snickerislip och Snickerifinish.

Ska ytan tålas att torkas av grundar jag med slipen och sedan ett lager finish sist. Annars använder jag bara slipen som ger en matt fin yta.

Ska på auktion i morgon och ska defintivt leta efter en ful gamal lampa att måla om!

Zun sa...

Tack för det inlägget! Det känns helt plötsligt lite mer överkomligt att ta tag i målarprojekten här hemma som bara samlas på hög av någon anledning.....

Vilket fint hem du har!

n o r d i n g å r d e n sa...

Tack för målarlektionen! Det uppskattas nog av många, i denna tok-målar-vita-värld! Du har ett mycket vackert & samkfullt hem och lampan blev ursnygg!! Tack för din snälla kommentar! Ha en fortsatt skön sommar!! Mari.

Signes Vind sa...

Kanoninlägg. Jag överlåter alltid till mannen att måla det som behöver målas om - men nu när jag läst din målarskola så kan jag ju själv!

Sagalisa sa...

Jättefin lampa,tänk så gräsligt det blir när man hittar det så blir det så fint när det är målat!!Kul med målarskola,jag tager vad jag haver men ska köpa en bra färg nu.../Anna

Linneagården sa...

Du inspirerar...Nu står jag i valet/kvalet om jag ska måla alla barnkammar möbler? Tänk vitt, var det va´?
*kram*

Outi Loimaranta sa...

I like your new lamp very much, you really have an eye for beautiful objects! I agree with you on the fact that once you start looking at objects that could be painted white, a whole new world of interior possibilities opens up! You just look for interesting and beautiful shape and lines, white paints does the rest!

Birgittas minnen sa...

Hej du, vilken kul idé med målarskola. Kram

Cecilia sa...

Tack så mycket før tips och vægledning! Ett mycket bra inlægg.
Så fin lampan blev.
kram

Lavendel & Romantik sa...

Jag tycker att du sätter på dig målarkläder och målar hos mig.....Himmla bra inlägg ha det snorfia Kram/Majsan bbba......

Amoroso sa...

Tummen upp för ett väldigt bra inlägg!

Anonym sa...

Ja, tänk så mycket vit färg kan göra. Jag håller på att renovera ett gammalt hus just nu som ska bli vårt sommar- och helgboende och där är det mycket att måla om. Det mesta som går att måla om får bli vitt och det blir så fräscht och fint! Nu senast blev det ett vitt skåp till sovrummet. Det är väldigt kul att fixa själv eller hur?
Trevlig blogg du har!!

Eva Agnes sa...

Tack för en jättefin och pedagogisk instruktion till målning.
Lampan blev verkligt läcker ihop med dina andra möbler.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Ja...vilken skillnad..=)/åsa

Anonym sa...

Hebreiska för mej... färg är svårt.

Susanne sa...

grym målarskola! Själv har jag slängt ut ett bord jag målade.
Må så gott!

Katarina sa...

Men hej i kvällningen :)
Du visste du att jag hade det som jag har... många saker som väntar på att bli vackert vita:) Har varit lite för försiktig för att börja men nu känns det som om till och med jag skulle kunna få påbörja min vita era!
Stort tack för dina tips och din vänliga handledning.Vi skall se om jag får visa resultatet framöver, hihi:)

Kram Katarina

Anonym sa...

Tack för tipsen.
Vet du! Idag har det hänt nåt riktigt kul: Sambon kommer hem och tycker vi ska måla träpanelen i köket VIT! Likaså med matsalsväggarna! Jag bara gapade, jag har nämligen gått lite försiktigt fram. Men det är så de ska tas, männen. Lirka lite här lirka lite där, tills de tror att det är deras egna idéer, eller hur?!
Eller har han också varit in och läst och blivit så inspirerad av din blogg. Du kanske har ett finger med i spelet?

Trevlig sommar
Dalkullan

♥ Pia... sa...

hej vilket bra inlägg du gjort...superbra...tack..PIA

Anonym sa...

Tack för bra målartips vad är det för vax du använder och när använder du den metoden? Jag bor i en 70-talsvilla med fula gabondörrar har du något målartips för att få ett bra resultat?
Ett litet tips på Rusta finns det små vaxplattor 15 st på en karta som får ljusen att sitta rakt i ljusstakarna suveränt bra och billigt dessutom.
Ha en bra sommar Katarina

Andrummen sa...

Kanon bra tips m målning, jag älskar New England stilen. Har många stora avlutade skänkar, är less på avlutat o vill få dem vita..vilken färg ska jag ta, ska jag penselmåla eller rolla? Vill ha dem i shabby chic stil. Ska jag måla lådorna under osv går de att dr aut då eller "sätter" de fast sig?, kan man ha helvita gardiner i hela hemmet, bomull typ Ikeas Lenda, de är tjocka? blir det konstigt att ha bara vita..hoppas på svar mvh Sanna

Anonym sa...

I inclination not concur on it. I assume precise post. Expressly the title-deed attracted me to study the sound story.

Anonym sa...

Amiable post and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you as your information.

Anonym sa...

Well I assent to but I contemplate the post should have more info then it has.