fredag 17 augusti 2007

Jakten på den försvunna soppterrinen

För några veckor sedan var jag på auktion och budade på en soppterrin. Jag gav mig, för den blev lite dyr. Jag bjöd mot en handlare och det är inte lätt. Sedan sörjde jag den fram tills denna vecka.


Jag tog beslutet att snoka reda på om den var såld. Efter 6 samtal (hade passerat fyra antikhandlare, en auktionist och en optiker) hade jag kommmit fram till vilken handlare det var som köpt den. Hon hade planerat ta med den till Sollentuna mässan för i Stockholm går vitt porslin som smör i solsken. Men hon kunde tänka sig göra avkall på sitt Stockholmsobjekt och sälja den till mig. Hon prutade till och med. Visst kostade den, men nu kan jag sova lugnt om natten.

Jag har tänkt att den ska stå på mitt skåp jag inhandlade i våras. När det nu blir målat, vill säga. Skåpet ska stå i min matsal. Då blir det pricken över i:et att ha en vacker soppterrin. Rätt sak på rätt plats är viktigt i inredning. Jag tycker det förstärker känslan man vill skapa i rummet.


Vit, stor och vacker.


Den är lite krackelerad som jag bara älskar. Den är från början av förrra seklet.

"Med på köpet" kom även ett stort uppläggningsfat, även denna från början av förra seklet. Den är märkt Gustavsberg under. Denna dam hade mycket vackert porslin.



För att ni skulle få en känsla av hur stort fatet är la jag ett äpple på. Det blir något att ta fram när man bjuder på middag.

Oj ni fick vi vänner på besök. Hej svejs!

34 kommentarer:

Anonym sa...

Åh soppterrinen är superläcker! Du har sååå fina saker på din blogg. Brukar smyga in här o tjuvkika lite ibland!Hoppas att det går bra... Ha en riktigt härlig helg!!!

Vintage House sa...

Hej,
Det var ett tag sen men har varit inne och kollat lite då och då. Hoppas att sommaren har varit bra, för min egen del har den varit skön, börjar bli riktigt stor. Men det är ett tag kvar början av november dimper "pyret" ner... Har inte gjort så mycket i inredningsväg men ett litet inlägg funderar jag att göra snart så fort vi har köpt en ny kamera.. Mycket läcker soppterrin de är så läckra har en i vitt i mitt kök..
KRam Sandra ( Vintagehouse)

Anonym sa...

Åååh vilken under soppterrin! Trevlig helg :)

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken underbar soppterrin!! Visst är det märkligt att materiella ting kan uppta hela ens tankevärld så man knappt kan sova! Å´att man kan bli så lycklig och tillfreds när man hittar det som har just "det"! Ha en go helg! Kram!

Anonym sa...

Hej hej! Nu bara måste jag kommentera lite. Jag har ju ingen blogg själv men läser ihärdigt alla andras och njuter. Har hållit på och läst din blogg ett tag och jag tycker den är helt fantastisk! Du har så underbar inredning. Jag älskar den vita lantliga stilen. Men hur får du det att funka med barn och vitt?! (För visst hade du barn?) Har inga barn själv än men hoppas att den dagen jag förhoppningsvis får några egna ska kunna fortsätta ha det vitt och fint. Går det?!
Åh, soppterrinen skulle jag också ha drömt om. Och ett vackert fat till, suck...
Tack för att du förgyller min vardag med din blogg!
/Camilla Örebro

Lina sa...

Oh så roligt det är när man hittar det man sörjt!! Jätte roligt för dig!

Skatan sa...

Ja du, du gav dig inte i första taget : ) Du ville verkligen vara ägare till den där terrinen...vilket jag ju kan förstå. Den var urtjusig! Det krackelerade bidrar med ytterligare charm. Ja du får tummen upp : )

Hoppas du får en skön helg!

Anonym sa...

Jag förstår verkligen att du har "jagat" denna handlare för att försöka köpa denna soppterrinen.

Så otroligt vacker den är och den passar alldeles utmärkt där hemma hos dig.

Och vilket uppläggningsfat !!! Himmel så stort och fint det också är.

Många fina middagar väntas där hemma hos er nu kan jag tänka mig.

Ha en trevlig helg !

Kram Kram
Carina

Elzie sa...

Så fint!!
Kram Elzie

Anonym sa...

Wow, säger jag bara. Den terrinen är så fin!
Ha en härlig helg önskar Lallis

Amoroso sa...

Jätteläcker , vad gör man inte för att få tag på de perfekta detaljerna?! Hoppas det är ok att du hamnar i min länklista. Trevlig helg!

LantlivsAnette sa...

Nää nu blir jag galen av allt vackert du visar !!Gud så snyggt..och jag har faktiskt undrat vart det där skåpet tagit vägen,det kommer ju att bli hur fint som helst.
Och fatet,det blir ju perfekt till vad som helst,mat,fika eller en fin sallad på!Jaa,nu blir jag ju sugen på att ringa till en antikhandlare här i närheten som hade en vit terrin för bara 300:-
Roligt att läsa att du är som jag,kan inte släppa vissa saker,man blir som manisk..men nu kan du ju sova gott, tills nästa sak dyker upp..hi..hi..
Kram Anette

Brunkullan sa...

Vilket engagemang!! Men det var det helt klart värt.
Jättefint:-)

Susanne

Anonym sa...

Åhy wow vilken tur du hade! Den var helt underbar!
/Lena S

johanna sa...

Hej..
vilken fin sopterin,vilken tur att du fick tag på henne=)) jättefint fat oxå..kraaam

Jennyshemochharmoni sa...

Den var verkligen jättefin! Jag kan känna igen mig i att det kan vara svårt att släppa saker som man inte fick. Jag surar över ett skåp som jag inte fick för några veckor sedan. Fyyy vad det känns! Trevlig helg!

Signes Vind sa...

Så läckra saker. Förstår att du inte kunde sova förrän du fick den och fatet också!! så fint -det komemr du ha jättemycket glädje av!

Stina sa...

Helt underbar! Kramis

♥ Pia... sa...

åh .den var vacker..du är glad nu förstår jag..och sover skönt..bra..man ska inte gå och sörja över saker..när det går att fixa....ha en trevlig helg..PIA

Tingeltangel sa...

Soppterrinen är så vacker. Vad roligt att du lyckades jag rätt på jus den soppterrinen du sett. Det är härligt att man kan glädja sig åt vackra saker tycker jag.

Anonym sa...

Hej Helena!
Åh, vad fin den är. Kommer bli superfin på skänken. Annars har jag en bra plats hemma hos mig...hi,hi. Är lite trött i dag. Är med barnen i Stockholm. Var på Grönan igår och The Ark var också där. Det var kul!
kramisar Susanne :0)
Vi fortsätter väl gå... Kanske Måndag morgon !?

MiaMaria sa...

Det var en vacker soppterrin. / Maria

Nygammalt sa...

Grattis till det! Det är så härligt när man äntligen får tag i det man sökt så länge! jättefin är den. Kram.

Färjtorp sa...

Jättefint! Såg så läckert ut med det röda äpplet på fatet.

Kram Johanna.

vinklar o vrår sa...

Oj, antingen var det ett litet äpple eller ett väldans stort fat ;)
Soppterinen var helt ljuvlig! Förstår att du legat sömnlös ;)
Kram / Mia

Anonym sa...

De är som gjorda för ditt hem, klart de ver ämnade att hamna hemma hos dig... om än det var en lång väg dit! :)

Tack för titten hemma hos Ewa, såå vackert!!
Kram kram

Eva Agnes sa...

Det förstår jag att du inte kunde glömma den soppterrinen. Den är underbart vacker och stilren. Härlig hos dig, mitt på bordet.
Kramar Eva Agnes

n o r d i n g å r d e n sa...

Det fina skåpet och soppterrinen kommer bli ljuvligt tillsammans! Vilken tur att du fick den till slut! Och så himla fint det var hos din kompis Eva! Ni har alla såna vackra och smakfulla hem! Mari.

Anonym sa...

Wow, vilka fina fynd!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

junhe sa...

vill ha...fatet alltså. jag behöver ett stort fint fat till att servera mycket frukt på (efter surströmmingen). tack för titten... igen :)

Anonym sa...

Vilken vacker soppterrin! Förstår att du är nöjd, ska bli kul att se den ihop med (det färdiga) skåpet! Fast jag tycker fortfarande att din serveringshuv(?) isilver som du har på din header är ännu snyggare (den är ju bara snyggast!)

Sofia Eriksson sa...

Hej!

Din blogg har snabbt blivit en av mina favoritbloggar! Du har fått mig att inse hur snyggt det är med vitt! :D

Jag har länkat till din blogg från min hemsida bland mina favoritbloggar. Hoppas att det är okej? Om inte, säg till så tar jag bort länken! :)

Kram, Sofia

Li-Mak sa...

Så fina bilder och så mysig blogg.. Ni har ett underbart hus och du har en otroligt bra smak..
Trevlig vecka// Linda

Hemmet Är Min Borg sa...

oj oj oj , vad mycke fint här finns , här kan man stanna länge o bara njuta :) ha de gott